ماده ۳۸ قانون حفاظت و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع
در صورتی که سازمانهای خیریه عمومی جهت احداث درمانگاه و بیمارستان و امور آموزشی و پرورشگاه نیازی به این قبیل اراضی داشتهباشند بنا به پیشنهاد سازمان جنگلبانی و تصویب هیأت دولت میتوان به هر یک حداکثر تا بیست هکتار (یکجا یا در مناطق مختلف شمال) مجاناًواگذار نمود. ماده ۳۹ ـ سازمان جنگلبانی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون وسیله سازمان نقشهبرداری کل کشور و یا با عقد قرارداد بامؤسسات نقشهبرداری خصوصی و یا رأساً نسبت به نقشهبرداری از اراضی جنگلی جلگهای شمال اقدام و به ترتیبی که این اقدام قطعات نقشهبرداریمیشوند ضمن تعیین حدود و مشخصات و اجارهبها و بهای فروش مراتب را در روزنامه کثیرالانتشار کشور برای استحضار عموم آگهی نماید. متقاضیاناجاره این قبیل اراضی باید حداکثر ظرف ۶ ماه از تاریخ نشر آگهی تقاضای خود را به ضمیمه طرحی که برای بهرهبرداری دارند به سازمان جنگلبانیتسلیم نمایند. در انقضای مدت مزبور سازمان جنگلبانی تقاضاهای رسیده را به کمیسیون مندرج در تبصره ماده ۳۲ ارسال و کمیسیون مزبور موظفاست حداکثر ظرف سه ماه به طرحهای واصل رسیدگی و نظریه خود را با رعایت حق تقدم مندرج در ماده ۳۳ به سازمان جنگلبانی اعلام دارد سازمانجنگلبانی پس از دریافت نظر کمیسیون مراتب را به متقاضی انتخاب شده ابلاغ و در مهلت تعیین شده نامبرده را برای عقد قرارداد دعوت میکند درصورتی که پیشنهاد دهنده در مهلت تعیین شده حاضر به عقد قرارداد نشد بلافاصله با متقاضیان دیگر که طرح آنها تصویب شده به ترتیب حق تقدمی کهدر این قانون پیشبینی شده قرارداد منعقد مینماید. ماده ۴۰ـ به منظور تعیین اراضی جنگلی و نقشهبرداری از آنها بانک کشاورزی ایران مجاز است بنا به تقاضای سازمان جنگلبانی تا مبلغ بیستمیلیون ریال با سود صدی چهار در اختیار سازمان مزبور بگذارد و سازمان جنگلبانی ظرف مدتی که از شش سال تجاوز نخواهد کرد از درآمد حاصله وامدریافتی و بهره آن را مستهلک مینماید. ماده ۴۱ـ سازمان جنگلبانی موظف است حداکثر ظرف پنج سال از تاریخ تصویب این قانون از کلیه اراضی جنگلی جلگههای شمال نقشهبرداریکند و حدود آنها را مشخص سازد.
تبصره : وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی و شهرداریها و جمعیتهای خیریه عمومی رسمی و سازمان پیشاهنگی و تربیت بدنی و مؤسسات عمومی که به موجب ماده ۳۷ این قانون اراضی جنگلی جلگهای را در اختیار میگیرند مکلفند درختان موجود در اراضی مورد واگذاری راپس از قطع عینا به سازمان جنگلها و مراتع کشور تحویل دهند.