ماده ۵ قانون جنگلها و مراتع کشور
چنانچه جنگلهای مخروبه برای تبدیل به اشجار مثمر از قبیل مرکبات و چای و زیتون و میوه و یا محصولات زراعتی از قبیل شالی و گندمو پنبه و توتون و کنف مساعد و یا مصلحت نباشد و همچنین احیای آنها توسط سازمان جنگلبانی طبق اصول فنی تشخیص و امکانپذیر باشد سازمانجنگلبانی به مالک اخطار مینماید ظرف دو سال آن را احیاء بنماید و اگر مالک نتواند و یا نخواهد اقدام به احیاء کند سازمان جنگلبانی مکلف است درآن مخروبه حداکثر تا دو سال درختکاری و احیاء نماید هنگام بهرهبرداری ۲۵% از عایدات حاصله را به مالک میپردازد. دخالت سازمان جنگلبانی درامور آن جنگل مشروط به آن است که به احیاء و درختکاری اقدام نماید و در هر صورت هر موقع که مالک حاضر به احیاء یا درختکاری شود حق تقدمخواهد داشت.