ماده ۴۷ قانون خدمت وظیفه عمومی
کلیه مشمولان طبق برنامه و مدت آموزشی که از طرف ستاد مشترک ارتش و ستاد مرکزی سپاه تنظیم میگردد دوره آموزش مقدماتینظامی را طی خواهد کرد.
تبصره ۱: مشمولان فوق دیپلم جهت طی دوره درجهداری وظیفه به مراکز آموزشی و فرهنگی اعزام و پس از گذراندن دوره مقدماتی و تخصصیو داشتن سلامت جسمی و روانی و صلاحیت اخلاقی و سیاسی به یکی از درجات گروهبانی وظیفه نائل میشوند در غیر این صورت با درجه افرادیوظیفه به خدمت ادامه خواهند داد.
تبصره ۲: مشمولان دیپلمه و پائینتر پس از طی دوره مقدماتی با درجه افرادی وظیفه به خدمت در نیروها و سازمانهای مربوطه مشغول خواهندشد.
تبصره ۳: در موارد ضروری نیروها و سازمانهای نظامی و انتظامی مجاز خواهند بود تعدادی از مشمولان دیپلمه را در تخصصهای مورد نیاز براساس ضوابط مندرج در آییننامه اجرایی این قانون انتخاب و جهت طی دوره درجهداری وظیفه به مراکز آموزشی و فرهنگی اعزام دارند.
تبصره ۴: آییننامه اجرایی تبصرههای (۲) و (۳) این ماده توسط وزارت دفاع با همکاری وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، کشور و دانشگاه آزاد اسلامی تهیه میشود و پس از تأیید ستاد کل به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره ۵: از همۀ کارکنان وظیفه در طول مدت دوره آموزش آزمونهای ارزیابی شخصیت و رفتار گرفته میشود و متناسب با نتایج حاصله تقسیم و پرونده افراد نیازمند به خدمات مشاورهای به مراکز ذیربط در نیروهای مسلح برای راهنمایی و حمایت ارسال میگردد. نحوه اجراء برابر دستورالعملی است که توسط ستاد کل تهیه و ابلاغ میگردد.