ماده ۱ قانون اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات عدلیه و استخدام قضات

الف از تاریخ تصویب این قانون شرایط ورود به خدمت قضایی به قرار ذیل است: ۱ - تابعیت ایران. ۲ - سن لااقل بیست و پنج سال. ۳ - داشتن دانشنامه لیسانس یا بالاتر از دانشکده‌های حقوق و سیاسی داخله یا خارجه. ‌اشخاص ذیل نمی‌توانند به مشاغل قضایی پذیرفته شوند: ‌کسانی که به واسطه ارتکاب جنحه یا جنایت محکوم شده یا به اتهام جنحه یا جنایت تحت تعقیب هستند. ‌کسانی که معروف به فساد عقیده یا اخلاق بوده و متجاهر به فسق هستند. ‌اشخاصی که معتاد به استعمال افیون هستند. ب - وزارت عدلیه می‌تواند بر حسب ضرورت و احتیاج اشخاص را که دارای دانشنامه لیسانس نیستند در نتیجه امتحان و مسابقه با اختیار قانونی به‌مشاغل قضایی بپذیرد. ‌کسانی که به این ترتیب دارای رتبه قضایی می‌شوند فقط می‌توانند تا رتبه ۶ ارتقاء یابند و ترفیع آنها از رتبه ۶ به بالا منوط به آن است که مواد مربوط به‌لیسانس حقوق را در هیأت امتحانیه وزارت عدلیه دفعتاً یا به دفعات امتحان بدهند. ج - اشخاصی که قبل از تصویب این قانون به خدمات قضایی پذیرفته شده و دارای دانشنامه لیسانس نیستند و رتبه آنها کمتر از رتبه ۷ قضایی است باید‌برای استحقاق ترفیع از رتبه ۵ به بالا امتحان مخصوص بدهند مواد و ترتیب امتحان و موعد انعقاد مجالس امتحان به موجب نظامنامه وزارت عدلیه‌معین خواهد شد - ترفیع این اشخاص تا دعوت آنها به امتحان طبق سایر مقررات مربوطه به ترفیع مستخدمین قضایی جائز است.