ماده ۵۳ قانون آب و نحوه ملی شدن آن
وزارت آب و برق موظف است در مناطقی که طرحهای عمرانی یا قانون ملی شدن آب به مرحله اجرا درآمده است نرخ متوسطه تمامشده آب را بر حسب متر مکعب به تدریج در هر ناحیه یا حوزه آبریز برای کلیه مصرفکنندگان پنج سال یک بار با توجه به هزینههای جاری شاملمدیریت و نگهداری و تعمیر و بهرهبرداری و هزینه استهلاک و بهره سرمایه با توجه به استهلاک تعیین و اعلام دارد و همچنین تدریجاً نرخ آب مصارفکشاورزی را برای محصول واحد در تمام کشور یکسان تعیین و وصول کند. ضرری که به علت گرانتر بودن هزینه استحصال آب در یک منطقه آبریز به سازمان یا شرکت مزبور تحمیل میگردد از محل درآمد شرکتها یا سازمانهاییکه در منطقه آبریز دیگر به علت ارزانتر بودن هزینه استحصال عاید میشود جبران کند و آببران موظف به پرداخت بهای آب مصرفی بر اساس نرخمذکور هستند و الا آب مصرفکننده که حاضر به پرداخت آببها نگردیده است پس از برداشت هر محصول قطع میشود و به علاوه آببهای معوقطبق مقرراتی که در این قانون پیشبینی شده است وصول خواهد شد. تحویل مجدد آب مستلزم پرداخت هزینههایی که تعیین میشود خواهد بود. در صورتی که آببران مستنکف ظرف مهلت مقرر در تبصره ۶ این ماده که از طرف مدیران و رؤسای مناطق و نواحی آبیاری تعیین میشود بدهی خودرا پرداخت نکنند و یا ترتیب قابل قبولی برای تصفیه حساب خود برقرار نسازند متصدی و مسئول منطقه یا ناحیه مربوط صورت بدهی را جهت صدوراجراییه به اداره ثبت محل ارسال خواهد کرد و اداره ثبت مکلف است بر طبق مقررات اجرای اسناد رسمی لازمالاجرا اقدام به صدور ورقه اجراییه ووصول مطالبات از بدهکار کند.