بخشنامه ساعت کاری ادارات در سال ۱۴۰۵ (سه ماهه گرم سال)

هیأت وزیران — 2026/05/13

بخشنامه ساعت کاری ادارات در سال ۱۴۰۵

بخشنامه ساعت کاری ادارات در سال ۱۴۰۵ بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری با اختیار حاصله از مقرره شماره ۱۱۷۷۴/۶۱۰۱۱ مورخ ۱۴۰۵/۲/۲۰ هیئت وزیران، با هدف مدیریت بهینه مصرف انرژی، حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور و به‌منظور تأمین آسایش آحاد مردم و عدم وقفه در خدمات‌رسانی، موارد به شرح زیر جهت اجرا در دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌شود: ۱- ساعات آغاز و خاتمه کار تمامی دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری)، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی از بیست و ششم اردیبهشت‌ماه تا پانزدهم شهریورماه سال جاری از ساعت ۷:۰۰ صبح تا ۱۳:۰۰ خواهد بود. ۲- ساعات آغاز به کار واحدهای عملیاتی خدمات‌رسان آموزشی، بهداشتی و… که مستقیماً به مردم ارائه خدمات می‌نمایند، نظیر مدارس، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و بخش‌های آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (اعم از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، مطابق با ردیف‌های (۴ و ۶) جدول ذیل بند (۱) تصویب‌نامه شماره ۲۴۳۱۸۷/ت۶۱۰۱۱هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ هیئت وزیران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن خواهد بود. ۳- به‌منظور تداوم خدمات عمومی و حفظ ایمنی کارکنان، استانداران مجاز هستند در شرایط اضطرار در خصوص تعیین درصد حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی بر اساس بخشنامه شماره ۱۰۷۳۵۷ مورخ ۱۴۰۴/۱۲/۱۴ این سازمان اتخاذ تصمیم نمایند. ۴- مفاده ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری لازم‌الرعایه می‌باشد. ۵- در سایر موارد مربوط به تنظیم ساعت کاری از جمله دورکاری و شناوری، مطابق تصویب‌نامه شماره ۲۶۰۹۸/ت۶۴۱۶۴هـ مورخ ۱۴۰۴/۲/۱۷ هیئت وزیران عمل خواهد شد. ۶- تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیری همزمان با خاتمه کار، دستگاه‌های سرمایشی را خاموش نمایند. ۷- شهرداری‌های سراسر کشور برنامه‌ریزی لازم را جهت بهره‌گیری حداکثری از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری مطابق با ساعات جدید فعالیت در کشور معمول خواهند نمود. علاءالدین رفیع‌زاده- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور دانلود فایل ابلاغی بخشنامه