(1)-صلاحیت دیوان و دعاوی علیه شرکت مخابرات(2)- تعهدات مخابرات نسبت به کارکنان خود پس از واگذاری به بخش خصوصی
خلاصهٔ رأی
(1)-رسیدگی به دعاوی علیه شرکت مخابرات، به جهت واگذاری به بخش خصوصی و غیردولتی بودن، خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری است. (2)- کلیه تعهدات شرکت مخابرات نسبت به کارکنان خود، نظیر حقوق، مزایا، بیمه و بازنشستگی، پس از واگذاری نیز کماکان بر عهده شرکت است.
متن کامل
رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری نظر به اینکه رسیدگی به شکایت، مستلزم طرح آن به طرفیت سازمان بازنشستگی متبوع هم میباشد، لیکن شکایت به طرفیت این سازمان اقامه نشده است، بنابراین به جهت اینکه شکایت برابر قانون طرح نشده و قابلیت رسیدگی ندارد، با استناد به ماده (17) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، قرار رد شکایت صادر و اعلام میگردد. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است. رئیس شعبه 24 دیوان عدالت اداری گودرزی رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نظر بر اینکه سازمان بازنشستگی متبوع شاکی در بازنشسته نمودن شاکی اقدامی ننموده است، لذا الزام شاکی به طرح دعوی به طرفیت سازمان مزبور توجیه قانونی ندارد. از طرفی شرکت مخابرات بهموجب بند 6 مصوبه هیئت دولت به شماره 163955/ت 3654 مورخه 85/12/8، برای انتقال تعهدات مخابرات در مورد کارکنان شرکت واگذار شده، پس از واگذاری نیز مسئول بوده و تمامی تعهدات شرکت مخابرات ایران در قبال کارکنان، اعم از حقوق، مزایا، بیمه، بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و در تعهدات شرکت واگذار شده باقی میماند، لذا رسیدگی به شکایات اشخاص علیه مخابرات (شرکت خصوصی)، خارج از مصادیق ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 میباشد. بنا بهمراتب مذکور، تجدیدنظرخواهی وارد تشخیص، مستنداً به ماده 72 قانون مزبور، دادنامه تجدیدنظرخواسته به شماره 828 مورخ 93/6/17 نقض، جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم مقتضی به مرجع مربوطه اعاده میگردد. رأی صادره قطعی است. رییس شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری - مستشار شعبه موسوی - عاشوری