وظیفه دستگاه اجرایی در اثبات استفاده از مرخصی استحقاقی
خلاصهٔ رأی
اثبات استفاده یا عدم استفاده از مرخصی استحقاقی سالیانه برعهده دستگاههای اجرایی است نه خواهان.
متن کامل
رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری با توجه به اوراق و محتویات پرونده و مضمون لایحه دفاعیه طرف شکایت نظر به اینکه شاکی بازنشسته شده است مطابق مقررات استخدامی کارکنان دستگاههای دولتی در سال یک ماه مرخصی استحقاقی دارند که وفق قانون استخدام کشوری و فی الحال ماده 107 قانون مدیریت خدمات کشوری در صورت عدم استفاده تا پایان سال ذخیره میشود و در زمان بازنشستگی وجوه آن به مستخدم پرداخت میگردد و با عنایت به اینکه در این خصوص اثبات اینکه شاکی از مرخصیهای سالیانه استحقاقی خود استفاده نموده با دستگاههای دولتی است که پروندههای کارگزینی کارکنان را در اختیار دارند و اساساً مطابق دستورالعملهای اداری همه ساله بایستی مرخصیهای مستخدمین دولت که استفاده نشده به آنان ابلاغ شود تا در صورت اعتراض بتوانند اقدام نمایند و با عنایت به اینکه در مانحن فیه طرف شکایت ضمن قبول اشتغال شاکی هیچگونه مدرکی مبنی به استفاده وی از مرخصیهای استحقاقی سالیانه برای نه سال مورد ادعا که در زمان جنگ تحمیلی بوده است ارائه ننموده و امحای سوابق و اسناد هم که مورد استناد طرف شکایت قرار گرفته نافی حق شاکی نیست بنابراین حکم به الزام خوانده به بررسی پرونده شاکی از جهت مدارک مربوط به مرخصیهای سالیانه استفاده نشده و پرداخت وجوه مرخصیهای باقیمانده به وی با توجه به دستورالعملهای مربوط صادر و اعلام میگردد. ایــن رأی بر طبق مـاده 7 قانـون دیـوان عدالـت اداری مصوب سال 1385 قطعی است . رئیس شعبه 3 دیوان عدالت اداری - مستشارشعبه واحدی- فرزد