مطالبه وجه سند سفید امضاء
خلاصهٔ رأی
هرگاه دارنده سند عادی، اقرار کند که سند به صورت سفید امضاء، در اختیار او قرار گرفته است، امضاء ذیل آن، دلیل بر مدیونیت امضاء کننده نیست؛ بنابراین اصل دین ثابت نبوده و دارنده برای مطالبه وجه مندرج در سند، باید دلیلی بر مدیونیت امضاء کننده ارائه کند.
متن کامل
رأی دادگاه بدوی درخصوص دعوی س. ب. بطرفیت ع. الف. بخواسته مطالبه مبلغ 70/000/000ریال بابت اصل خواسته وخسارات دادرسی به استناد رسید عادی نظرباینکه مدرک تقدیمی ازناحیه خواهان دلالت براستقراردین بمیزان خواسته برعهده خوانده داشته وبقاء اصول مستندات مذکور درید مدعی دلالت بربقاء دین واشتغال ذمه خوانده و استحقاق خواهان درمطالبه آنرا دارد و نظرباینکه هیچگونه دلیلی که پرداخت دین مزبور ویابی اساسی دعوی را اثبات نماید بدادگاه تقدیم نشده است. لذا اشتغال ذمه خوانده به بقاء آن بااستفاده ازاصل استصحاب بنظر محرز میرسد. وخوانده را مستنداً بمواد 198 و519 و522 قانون آئین دادرسی مدنی محکوم بپرداخت مبلغ70/000/000 ریال بابت اصل خواسته و مبلغ2/261/000 ریال بابت خسارت دادرسی در حق خواهان محکوم مینماید. ودر خصوص مطالبه خسارت تاخیرتادیه بلحاظ استرداد دادخواست مستندا به ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی قرار ابطال داد خواست صادر واعلام می نماید رای صادره غیابی حضوری وظرف بیست روزازتاریخ ابلاغ قابل واخواهی درهمین شعبه سپس قابل تجدیدنظرخواهی درمحاکم محترم تجدیدنظر استان تهران میباشد. مستشار دادگاه تجدید نظر مامور در شعبه189 دادگاه عمومی تهران - رسول بهلولی رأی دادگاه بدوی در خصوص واخواهی ع. الف. از دادنامه شماره 907-1393/9/18 که بموجب ان واخواه بپرداخت مبلغ 70/000/000ریال بابت اصل خواسته وخسارت دادرسی بابت یکفقره سند عادی محکوم گردیده نظربه اینکه واخوانده دلیلی براینکه مبلغ مورد دعوی را به واخواه داده ارائه نداده واقرارنموده که سند مورد دعوی سفید امضا بوده از اینرو دادگاه واخواهی واخواه را وارد ومستندا به مواد 197و306 قانون ایین دادرسی مدنی با نقض دادنامه مورددعوی حکم به بطلان دعوی اقای س. ب. صادرواعلام مینماید رای صادره حضوری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران میباشد. مستشار دادگاه تجدیدنظر مامور در شعبه 189 دادگاه حقوقی تهران - بهلولی رأی دادگاه تجدیدنظر استان در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای س. ب. بطرفیت ع. الف. نسبت به دادنامه دادنامه شماره 9301150 صادره از شعبه 189 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر بطلان دعوی خواهان بدوی از مطالبه مبلغ 70/000/000 ریال وجه یکفقره و سند عادی صادر شده است نظر به این که تجدیدنظرخواه خود قیدی دارد که سند مستند دعوی وی به صورت سفید امضا ء در اختیار وی قرار گرفته و در این حالت امضاء ذیل آن موید وجود طلب سابق نبوده بلکه می تواند به بی علتی صادر شده باشد و دلیل دیگری نیز به مدیونیت تجدیدنظرخوانده اقامه نداشته و اصل اصل دین به اثبات نرسیده تا به اصل استصحاب بتوان استناد نمود و دادنامه تجدیدنظرخواسته بر اساس محتویات پرونده و دلایل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی و خالی از هر گونه اشکال صادر شده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع کننده و محکمه پسندی که نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید ابراز ننموده ولایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچک از شقوق ماده 348 قانون آئین دادرسی مدنی مطابقت ندارد لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده و دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی میداند مستنداً به ماده 358 قانون آئین دادرسی مدنی ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عییناً تائید مینماید رای صادره قطعی است. شعبه 62 دادگاه تجدیدنظراستان تهران - رئیس و مستشار سید قاسم بنا خسروی - یوسف یعقوبی محمود آبادی