مطالبه خسارت مازاد بر دیه
خلاصهٔ رأی
خسارت ناشی از عدم النفع ایام بیماری، مطالبه خسارت مازاد بر دیه محسوب شده و محمل قانونی ندارد.
متن کامل
رأی دادگاه بدوی در خصوص دادخواست خواهان م.الف. به طرفیت خوانده م.م. با وکالت م.غ. به خواسته مطالبه خسارت ناشی از عدم النفع ایام بیماری طبق نظریه کارشناسی و مطالبه خسارات دادرسی دادگاه باملاحظه اوراق و محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی و لایحه تقدیمی خواهان و اظهارات وی در جلسه دادرسی و دفاعیات وکیل خوانده نظر به اینکه حسب دادنامه ارائه شده توسط خواهان راجع به صدمات وارده به خواهان اتخاذ تصمیم و مورد حکم قرار گرفته و مطالبه مازاد بر دیه محمل قانونی نداشته و مضافاً به اینکه خسارت ناشی از عدم النفع اصولاً قابل مطالبه نمی باشد لذا با توجه به مراتب فوق دعوی خواهان را مستند به دلیل نداشته و به استناد تبصره 2 ماده 515 و ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بی حقی خواهان صادر می گردد رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد. دادرس شعبه 149 دادگاه عمومی حقوقی تهران - محمدحسنی رأی دادگاه تجدیدنظر استان تجدیدنظرخواهی آقای م.الف. به طرفیت آقای م.م. نسبت به دادنامه شماره 930337 مورخ 93/4/30 صادره از شعبه 149 دادگاه عمومی حقوقی تهران که بر اساس آن حکم به بی حقی تجدیدنظرخواه به خواسته مطالبه خسارت ناشی از عدم النفع ایام بیماری طبق نظریه کارشناس صادر و اعلام شده است وارد و موجه نمی باشد زیرا دادنامه تجدیدنظر خواسته وفق مقررات و براساس محتویات پرونده صادرشده و از ناحیه تجدیدنظرخواه علل و جهات موجهی که موجبات نقض و از هم گسیختن دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نماید ابراز و اقامه نشده است بر این اساس تجدیدنظرخواهی خارج از شقوق مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی تشخیص به استناد ذیل ماده 358 همان قانون با ردّ تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته تأیید می شود رأی صادره قطعی است. رئیس شعبه 44 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه شیخ علیا لواسانی ـ توحیدی