مطالبه خسارت قراردادی در فرض تخلف طرفین
خلاصهٔ رأی
در صورت تخلف طرفین از مفاد قرارداد، هیچ یک مستحق مطالبه خسارت قراردادی نیستند.
متن کامل
رأی دادگاه بدوی در خصوص دادخواست خانم ج. م. ا. د. فرزند س. به طرفیت آقای الف. و. فرزند ح. به خواسته مطالبه مبلغ سیصد میلیون ریال با احتساب خسارات دادرسی و تاخیر تادیه از تاریخ 20-7-1389لغایت اجرای حکم . به این شرح که خواهان بیان داشته : به موجب سند عادی بیع مورخ 7-5-1389دفتر املاک ... خواهان به همراه دیگر مالکین ملک موروثی خود را به خوانده فروخته اند و سهم خواهان از ثمن معامله مبلغ 000-250-61 تومان بوده که فقط 000-900-30 تومان آن پرداخت شده و خوانده بدون پرداخت الباقی ثمن معامله برابر دادنامه های شماره 90000628مورخ 26-6-1390شعبه 47 دادگاه حقوقی تهران و دادنامه شماره 91001045 مورخ 30-8-1391شعبه 37 دادگاه تجدیدنظر تهران حکم الزام خواهان به تنظیم سند رسمی را گرفته بنابراین تقاضای محکومیت خوانده به شرح فوق را دارد . با عنایت به محتوای پرونده و مستندات ابرازی خواهان که مصون از تعرض بوده و با توجه به عدم حضور خوانده در جلسه دادگاه علیرغم ابلاغ اخطاریه به وی و عدم ارائه دلیل و دفاعی که بی حقی خواهان را اثبات نماید بنابراین دادگاه دعوی خواهان را در حد مطالبه اصل وجه و خسارات دادرسی ثابت تشخیص داده و مستنداً به ماده 362 قانون مدنی و مواد 198و515 قانون آئین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ سیصد میلیون ریال بابت اصل خواسته و مبلغ 000-130-9 ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می دارد . در خصوص بخش دیگر از خواسته خواهان مبنی بر مطالبه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ 20-7-1389لغایت اجرای حکم با توجه به عدم جمع شرایط مقرر در ماده 522 قانون اخیرالذکر و مستنداً به همان قانون حکم به بی حقی خواهان صادر و اعلام می دارد . رای صادره غیابی و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین دادگاه است و ظرف 20 روز پس از آن قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران است. رئیس شعبه119 دادگاه حقوقی تهران - نجفی رأی دادگاه تجدیدنظر استان تجدیدنظرخواهی خانم ج. ا. به طرفیت آقای الف. و. نسبت به آن قسمت ازدادنامه شماره 0138-93 مورخ1393/8/19 صادره ازشعبه 119دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن صدورحکم به بی حقی تجدیدنظرخواه بخواسته مطالبه خسارت تاخیرتادیه ازتاریخ 1389/7/20 لغایت اجرای حکم می باشد واردنیست زیراهرچنداستدلال دادگاه محترم بدوی به علت عدم جمع شرایط مقرردرماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی صحیح به نظرنمی رسدامانظربه اینکه خواتسه خواهان خسارت قراردادی مورخ ماده 6-7 مبایعه نامه می باشدوبرطبق مستندات ابرازی وآراء صادره ازشعبه 47وتایید آن درشعبه 37 تجدیدنظراستان تهران ومفاداظهارنامه ابرازی خواهان بدوی ( تجدیدنظرخواه) حکایت ازتخلف طرفین قراردادداردفلذاهیچیک مشمول دریافت ویاپرداخت خسارت قراردادی نمی شوند بنابراین رای صادره دراین قسمت نتیجتاً صحیح وفاقد ایرادقانونی تشخیص می گردد بنابر این مستنداً به ماده 358 قانون مارالذکر ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه معترض عنه را عیناً تایید و اعلام می دارد این رای قطعی است. شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشار و مستشار سید محمد فاضل حسینی - داودصادقی