مطالبه خسارت دادرسی از سوی نهادهای دولتی
خلاصهٔ رأی
بهره مندی نهادهای دولتی از نماینده حقوقی به منظور دفاع از دعاوی، موجب عدم استحقاق آنها در مطالبه حق الوکاله نماینده حقوقی خود و مطالبه هزینه کارشناسی نمی شود، اما در صورت معافیت قانونی آنها از پرداخت هزینه دادرسی، حق مطالبه هزینه دادرسی را ندارند.
متن کامل
رأی دادگاه بدوی در خصوص دادخواست بنیاد شهید انقلاب اسلامی بطرفیت شهرداری منطقه 4 تهران و شهرداری تهران بخواسته مطالبه خسارت دادرسی و حق الوکاله نماینده قضایی دادگاه نظر به اینکه خواهان از معافیت قانونی بهره مند شود و هزینه دادرسی مالی ابطال ننموده و از طرفی برابر قانون خواهان در دفاع و طرح دعوی از نماینده حقوقی استفاده نموده لذا مستحق دریافت هزینه حق الوکاله نمیگردد مستندا بماده 197 قانون آئین دادرسی مدنی حکم به رد دعوی خواهان صادر می نماید رای دادگاه حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محکمه تجدیدنظر استان تهران می باشد. دادرس شعبه 217 دادگاه عمومی (حقوقی) تهران- کرمی رأی دادگاه تجدیدنظر استان تجدیدنظرخواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران-سازمان اموال و املاک کوثر -به طرفیت شهرداری تهران و شهرداری منطقه 4 تهران نسبت به دادنامه شماره940524-1394/6/21 شعبه 217 دادگاه عمومی حقوقی که طی آن بخشی از دعوای تجدیدنظرخواه به خواسته مطالبه خسارت دادرسی در دعوای پرداخت بهای دودانگ و یک چهارم دانگ مشاع دو قطعه زمین به پلاکهای ثبتی... و... و81/... بخش 11تهران محکوم به رد اعلام شده جز در رابطه با هزینه دادرسی، متضمن جهات نقض مندرج در بندهای ج و هـ از ماده 348 از قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی است و استدلال دادگاه مبنی بر بهره مندی تجدیدنظرخواه از معافیت قانونی و استفاده از نماینده حقوقی در طرح و دفاع از دعوی و بالمآل عدم استحقاق در مطالبه حق نماینده حقوقی خود و مطالبه وجوه پرداخت شده در رابط با کارشناسی مخدوش است چه اینکه قانوناً و از جهت تسبیب حق مطالبه مراتب برای تجدیدنظرخواه ثابت است فلذا مستنداً به مواد 358و515و519 از قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و قانون اجازه پرداخت پنجاه درصد از حق الوکاله های وصولی به نمایندگان قضائی و کارمندان موثر در پیشرفت دعاوی دولت و با توجه به قطعیت محکومیت تجدیدنظرخواندگان در پرداخت اصل خواسته با نقض رای تجدیدنظرخواسته حکم بر محکومیت آنان به پرداخت 18/000/000ریال بابت دستمزد هیات کارشناسان و نیز پرداخت حق نماینده قضائی تجدیدنظرخواه برابر تعرفه مربوط به حق الوکاله صادر و اعلام می دارد. ولیکن با توجه به اینکه تجدیدنظرخواه وجهی بابت هزینه دادرسی در مراحل بدوی و تجدیدنظر پرداخت نکرده است و از معافیت قانونی در این رابطه بهره مند شده و به عبارت دیگر خسارتی در این رابطه متحمل نشده است تجدیدنظرخواهی در این مورد وارد نیست مستنداً به ماده 358 مذکور با رد آن دادنامه تجدیدنظرخواسته را تایید می نماید. این رای قطعی است. شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان تهران -رئیس و مستشار علی حاجی حسنی- حمیدسلیمانی