مطالبه حق الزحمه نماینده حقوقی از محکوم علیه

خلاصهٔ رأی

حق الزحمه نماینده قضائی دانشگاه دولتی (تهران) از خوانده دعوی قابل مطالبه نیست؛ زیرا از یک سو، نماینده قضائی به عنوان مستخدم، مکلف به انجام وظایف محموله بوده و حقوق و مزایای خود را ازاداره مربوط دریافت می کند و از سوی دیگر، منعی برای استخدام وکیل از طرف دانشگاه وجود ندارد.

متن کامل

رأی دادگاه بدوی دعوی د.ت بطرفیت ش.ت به خواسته مطالبه حق الوکاله موضوع پرونده کلاسه 86/842 بر مبنای تعرفه قانونی با احتساب خسارات دادرسی می باشد بدین شرح که خواهان مدعی است به موجب دادنامه شماره 984 مورخ 1387/9/3 صادره از شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی تهران و تایید ان به موجب دادنامه شماره 1339 مورخ 1388/10/14 شعبه 29 دادگاه تجدید نظر استان تهران ش.ت به پرداخت مبلغ شصت و یک میلیارد ریال بابت اصل خواسته و مبلغ یک میلیارد ودویست و نوزده میلیون و نهصدوپنجاه هزار ریال بابت هزینه دادرسی در حق د.ت محکوم گردیده است و رای صادره نیز اجرا گردیده است و با عنایت به تبصره ماده 30 قانون بودجه 1339 و قانون اجازه پرداخت 50% حق الوکاله وصول به نمایندگان قضایی تقاضای دریافت حق الوکاله موصوف را نموده است با عنایت به دادخواست تقدیمی خواهان رو نوشت مصدق دادنامه شماره 984 صادره در پرونده کلاسه 824/86 شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی تهران که طی ان خوانده به پرداخت قیمت روز زمین به مبلغ شصت و یک میلیارد ریال محکوم شده است و علی رغم اینکه خوانده به پرداخت هزینه دادرسی محکوم گردیده است در خصوص حق الوکاله نماینده قضایی نفیا یا اثباتا اتخاذ تصمیم نگردیده است بنابراین با عنایت به قطعیت حکم موصوف و اجرای ان دادگاه دعوی خواهان را در خصوص مطالبه حق الزحمه نماینده قضایی وارد دانسته و به استناد مواد 515و519 قانون ایین دادرسی مدنی و تبصره ماده 30 قانون بودجه 1339 و قانون اجازه پرداخت 50% حق الوکاله وصولی به نمایندگان قضایی و کارمندان موثر در پیشرفت دعاوی دولت مصوب 1344/10/12 خوانده را به پرداخت 362/000/000 ریال بابت حق الزحمه نماینده قضایی در حق خواهان محکوم و اعلام می دارد رای صادره حضوری ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می باشد. دادرس شعبه 1 دادگاه حقوقی تهران - اقالار ثالث رأی دادگاه تجدیدنظر استان در خصوص تجدیدنظر خواهی ش.ت بطرفیت د.ت نسبت به دادنامه شماره 910477-1391/5/25 شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن محکومیت تجدیدنظر خواه به پرداخت مبلغ 362/100/000 ریال بابت حق الزحمه نماینده قضایی می باشد در پرونده کلاسه 86/842 موضوع دادنامه شماره 3/9/87/984 ک حسب آن شهرداری تهران بپرداخت خسارت وارده از باب تجاوز در حق دادگاه محکوم گردیده است دادگاه با عنایت به اینکه در پرونده مذکور د.ت فاقد وکیل بوده نماینده قضایی بعنوان مستخدم مکلف به انجام وظایف محموله بود و حقوق و مزایا خود را از اداره مربوط دریافت می نماید و از طرفی دیگر منعی برای استخدام وکیل از طرف د.ت نبوده است و النهایه اینکه تبصره ماده 30 قانون بودجه سال 1339 واجد اعتبار یکساله در محدوده زمانی سال 1339 بوده و تسری آن بر سالهای بعد نیاز به تنفیذ مجدد قانون گذار در قوانین بر نامه ای موقت یکساله آینده تحت عنوان قانون بودجه دارد که مانحن فیه فاقد آن است فلذا با عنایت به مراتب مذکور مستند به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی با نقض رای معتر ض عنه حکم بر بی حقی تجدیدنظر خواه صادر و اعلام می گردد رای دادگاه قطعی است. رئیس و مستشار شعبه 37 دادگاه تجدید نظر استان تهران جمشیدی - حمیدی