مسئولیت شهرداری نسبت به خسارات ناشی از سقوط درختهای واقع در معابر
خلاصهٔ رأی
شهرداری مسئول حفظ و نگهداری درخت های غرس شده در اطراف معابر و جبران خسارات ناشی از این درخت ها می باشد.
متن کامل
رأی دادگاه بدوی در مورد دادخواست آقای و.الف. به طرفیت شهرداری منطقه 7 تهران به خواسته صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 000/200/9 ریال بابت خسارت وارده به خودرو ناشی از سقوط درخت. به استناد نظریه کارشناسی با لحاظ خسارات دادرسی به شرح دادخواست، با توجه به نظریه کارشناسی در تعلل و تقصیر خوانده نسبت به ترمیم یا قطع درخت فرسوده و عدم ایجاد [مانع]، موجب خسارت از ناحیه خواهان، و با توجه به میزان خسارت وارده و عدم دفاع مؤثر از سوی خوانده، و با توجه به مسئولیت شهرداری نسبت به درختان غرس شده در اطراف معابر و شوارع، توجهاً به ماده 307 از قانون مدنی و ماده 519 از ق.آ.د.م، خوانده ملزم به پرداخت مبلغ 000/500/8 ریال بابت خسارت وارده به اتومبیل و پرداخت مبلغ 000/254 ریال بابت خسارات دادرسی و در مجموع مبلغ 000/104/1 ریال در حق خواهان می گردد. رأی صادره حضوری محسوب، پس از ابلاغ تا بیست روز قابل اعتراض وفق مقررات می باشد. رئیس شعبه 41 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ سید موسوی رأی دادگاه تجدیدنظر استان تجدیدنظرخواهی شهرداری منطقه 7 تهران نسبت به دادنامه شماره 604 مورخه 30/7/91صادره از شعبه 41 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن حکم به پرداخت مبلغ 000/500/8 ریال از جهت تسبیب در ورود خسارت بر اتومبیل و خسارت دادرسی شده است، وارد نمی باشد. زیرا شهرداری به موجب قانون موظف به نگه داری از معابر و درختان می باشد و خسارت وارده ناشی از سقوط درخت فرسوده به اموال مردم را باید پرداخت نماید. لذا تجدیدنظرخواهی متضمن جهت نقض نیست و دادنامه تجدیدنظرخواسته از حیث رعایت اصول و قواعد دادرسی و مبانی استنباط و ذکر جهات موجهه و انطباق موضوع با قانون و مقررات حقوقی فاقد اشکال می باشد. دادگاه با رد تجدیدنظر، مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی، دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید و استوار می نماید. این رأی قطعی است. رئیس شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه ذکایی ـ حمیدی