قواعد تعدد در جرایم اطفال و نوجوانان

خلاصهٔ رأی

در جرایم ارتکابی توسط اطفال و نوجوانان (افراد زیر ۱۸ سال) قواعد تعدد جرم جهت تشدید، اعمال نمی شود و صرفا مجازات اشد اجرا می گردد.

متن کامل

رأی دادگاه بدوی پرونده کلاسه *تصمیم نهایی شماره * متهمین: ۱. اقای ن. س. ز. فرزند ص. به نشانی * ۲. اقای م. م. ز. فرزند ا. با وکالت اقای ر. ا. پ. فرزند ا. به نشانی *شخصی ا. پ. به نشانی *و با ولایت اقای ا. م. ز. فرزند ب. به نشانی *و با وثیقه گذار اقای ص. س. ز. فرزند ا. ۳. اقای ر. ن. ک. فرزند غ. به نشانی *- محله کلانتری با وثیقه گذار اقای ا. ب. فرزند ع. و با وکالت اقای ر. ا. پ. فرزند ا. به نشانی *شخصی ا. پ. به نشانی *- محله کلانتری و با ولایت اقای غ. ن. ک. فرزند ا. ۴. اقای م. م. فرزند م. به نشانی *-منزل م. با وثیقه گذار اقای ا. ب. فرزند ع. و با وکالت اقای ر. ا. پ. فرزند ا. به نشانی *شخصی ا. پ. به نشانی *-منزل م. و با ولایت اقای م. م. فرزند م. ۵. اقای ر. ب. فرزند ب. به نشانی *با ولایت اقای ب. ب. فرزند ا. به نشانی *و با وثیقه گذار اقای ا. ب. فرزند ع. و با وکالت اقای ر. ا. پ. فرزند ا. به نشانی *شخصی ا. پ. اتهام ها: ۱. ادم ربایی ( ربودن / مخفی کردن با وسیله نقلیه ) ( مشارکت در ادم ربایی به عنف ) ۲. تهدید با چاقو گردشکار به تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ در وقت فوق العاده جلسه شعبه *بتصدی امضای کننده ذیل تشکیل است. پرونده کلاسه فوق تحت نظر قرار دارد.دادگاه با ملاحظه کلیه اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.: بسم الله المهیمن رای دادگاه: ( ( مقدمه ) ) : در خصوص اتهام اقایان ۱- م. م. ز. فرزند ا. ، متولد ۱۳۸۵ ، مجرد ، اهل و ساکن *، فاقد سابقه محکومیت کیفری ، فعلا ازاد به قید تودیع وثیقه دایر بر ۱ ) مشارکت در ادم ربایی به عنف و۲ ) تهدید با چاقو ۲- ر. ب. فرزند ب. ، متولد ۱۳۸۵ ، مجرد ، اهل و ساکن *، فاقد سابقه محکومیت کیفری ، فعلا ازاد به قید تودیع وثیقه ۳- م. م. فرزند م. ، متولد ۱۳۸۵ ، مجرد ، اهل و ساکن *، فاقد سابقه محکومیت کیفری ، فعلا ازاد به قید تودیع وثیقه ۴- ر. ن. ک. فرزند غ. ، متولد ۱۳۸۵ ، مجرد ، اهل و ساکن *، فاقد سابقه محکومیت کیفری ، فعلا ازاد به قید تودیع وثیقه و ۵- ن. س. ز. فرزند ص. ، متولد ۱۳۸۳ ، مجرد ، اهل و ساکن *، فاقد سابقه محکومیت کیفری ، فعلا ازاد به قید تودیع وثیقه دایر بر مشارکت در ادم ربایی به عنف موضوع گزارش پلیس اگاهی شهرستان *( وکالت متهمین ردیف اول تا چهارم بر عهده اقای ر. ا. پ. می باشد. ) اجمالا بدین نحو:به تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲ و حدودا به ساعت ۹/۳۰ صبح ، متهمین پرونده با قصد ربایش اقای پ. د. ، وارد *میشوند ، لیکن در بدایت امر ، به دلیل فریادهای پ. د. و عکس العمل به جا ( ولی موقت ) اقای ر. ( معاون پرورشی مدرسه ) موفق به عملی نمودن قصد خود نمیگردند ، بعد از سه ساعت انتظار در جلوی مدرسه ، زنگ ختم مدرسه اعلان میگردد. ، اقای د. که قصد خروج از مدرسه را داشته است.با دیدن متهمین در جلوی مدرسه به سمت داخل ( مدرسه ) فرار مینماید. ، پشت وی متهمین به داخل مدرسه شتابان حمله کرده ، اقایان ر. ب. و ر. ن. ، از پاهای اقای د. گرفته ( به نحوی که اقای د. در اغوش ان دو بوده است.و کوچک ترین مفری برای نجات وجود نداشته است ) اقای ن. س. ز. نیز ، هر از گاهی که اقای د. فریاد مظلومانه به منظور حضور مسئولین مدرسه برای نجات وی سر میکشد را ( وا اسفا به نحوه مدیریت مسئولین مدرسه هایمان!! ) با دستان ظالمانه خود قطع میکند ( دست به دهان اقای د. میگذارد ) ، النهایت اقای د. به وسیله نقلیه ن. س. ز. گذارده شده به محلی خارج از محدوده قانونی *( به سمت *-دقیقا محلی که ۱۰ سال است.صرفا تابلوی تله کابین بدان جا نصب شده است ، که ای کاش ان تابلو نیز نزع شود. تا دروغگو و بی کفایت بودن برخی از مسولین شهرمان ، مانعی برای حضور گردشگران عزیز نگردد.! ) برده اند و در انجا صرف نظر از خواست نامشروع متهمین از اقای د. که به دلیل مقاومت وی عملی نشده است ، اقای ر. ب. که مدعی بوده است.عکس دوست دختر و. ! ( متاسفانه عدم برخوردهای رکین قانونی و صرف تمسک بدون اینده نگری در حق مردم بالقوه مجرم ، استفاده از نهادهای ارفاقی دریغ از یک ثانیه تامل ، در خصوص هدف از استفاده ان نهادها برای مجرمان! منتهی به تصور زندگی در *برای انان شده است دوست دختر! ) اقای د. برداشته است.و در تلفن همراه خود دارد. ، با گرفتن تلفن همراه ایشان تمامی تصاویر موجود را حذف نموده است.و سپس اقای م. م. ز. برای اثبات رفاقت عمیق خود! به اقای ب. ، اقای د. را مجبور نموده است.که چندین بار بگوید گوه خورده ام من بعد از این غلطها نخواهم کرد!! اقای د. نیز لاجرم ان سخنان را برای حفظ جان ( یا عرض خود ) خود ادا نموده است ، تمامی متهمین نیز از این گفته های اقای د. فیلم برداری نموده اند.سپس اقای د. را به سمت مدرسه اورده و رهایش کرده اند. ( ادم ربایی رخ داد ، تمام هم شد ، ولی مسول مدرسه ( ناظم ) به خود زحمت بیدار شدن از خواب اداری را!! از مدرسه ای که در نگاه وی خوابگاه باشد. را نداده است ، وا اسفا به چنین مسئول نمایانی! ) - ( ( توجیهات ) ) : با عنایت به محتویات پرونده ( ۱: تحقیقات ضابطان عام دادگستری وفق برگه ۲۵ پرونده ۲ : فیلم ضبط شده دوربین مداربسته مدرسه وفق برگه ۴۷ پرونده -۳ : اقرار صریح و مقرون به واقع متهمین ، ادله مثبت رکن مادی ذکر شد در این مجال باقی در خصوص نحوه برخورد ، مقدماتی که توجیه گر منطوق باشد. عرض ، تلو ان در باب منطوق ، غایتا اعلام عقیده میگردد. ، ۱:از حیث مساحت جغرافیایی ، *، شهری است.بسیار کوچک ، ارتکاب جرمی همچون ادم ربایی به عنف ، واکنش اجتماعی غیر قابل اغماض و ملموس تری را نسبت به شهری با مساحت بیشتر در پی خواهد داشت ، برخوردی با پشتوانه رافت اسلامی صرف بدون عنایت به درخواست عرف در خصوص نحوه تعیین مجازات ، نتیجه ای جز ، به سخره گرفتن قانون و تبدیل این اقدام دادگستری به ضرب المثلی در محافل به منظور عرفا جرم ندانستن جرایم با درجات پایین تر ( ۵-۶-۷-۸ ) با این استدلال که اگر برخورد با ادم ربایی انهم به عنف ، الزام به پرداخت چندرغاز جزای نقدی انهم به جیب دولت باشد. ، توهین و تهدید و روابط نامشروع مادون زنا و ….پس حتما نسخ ضمنی شده است.یا مجازاتی چندان نخواهد داشت ، لذا تحریک به ارتکاب جرایم خواهند شد-۲:اگر ما باشیم و حرف راست ، ۹۰درصد مردم اصلا کتاب قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات را ندیده اند ، فرض بگیریم که قانون را دیده و چندین بار نیز انرا خوانده باشند ، ایا قوانین کیفری را شخصی غیر حقوقی ، میتواند درک کند؟! اگر میتواند تحصیل در دانشکده های حقوق برای چیست؟! لهذا ، این ارای قاعده ساز شعب است.که به عنوان استادی خوش بیان ، مواد کاربردی انرا ( جرایمی که در یک حوزه رخ میدهد ) به جامعه تحویل میدهد ، اگر با این رفتار ها متناسب برخورد نشود. ( به نحوی که متهمین متنبه شوند و مردمی که ماجرا را شنیده اند ، در استمرار حس امنتیشان خللی ایجاد نگردد. ) مردم ادنی ارزش ، به قانونی که شعب کیفری ، روح ان ( قدرت و اثر کاریزماتیک قانون ) را گرفته اند نخواهند داد۳:متهمین رفقای چندین ساله هستند و بلاشک ، فطرتا و مادرزادی مجرم خلق نشده اند ( گرچه چ. ل. ( پزشک و جرم شناس ایتالیایی ) بر این امر عقیده داشت که مجرم از مادر مجرم به دنیا می اید ، لیکن این نظریه در *و حتی نزد شاگرد قدرتمند وی ، ا. ف. نیز مطرود گشت و نظریه اثر محیط بر مجرم جای انرا گرفت ) چرا که بزهکاری امری اکتسابی است ، اثر محیط در مجرم شدن متهمین پرونده بلا اغماض است ، انچه جهت بازپروری انان میبایست مطمح نظر قرار گیرد ، دور نمودن متهمین گرچه برای زمانی بسیار اندک ( لیکن حداقل برای مدتی که شخصیت انان درخصوص بازپروری و انجام اقدامات بازپرورانه برای موسساتی که ذاتا برای این امر خلق شده اند ، ممکن باشد. ) از حوزه قضایی *و حضور شان در موسسه ای اموزشی -تربیتی صرف ، میباشد. ( تا رفقا در موسسه مزبور ، ارتباطشان با یکدیگر منطقی و هنجارمند گردد. ، از سایر رفقای ناباب که شاید انان در مجرم شدن متهمین پرونده دخالت حداکثری داشته اند ، نیز فاصله بگیرند تا بعد از برون رفت از موسسه نحوه معاشرت را یاد بگیرند ) یکی از موسسات که مقنن نیز اجازه عزیمت متهمان زیر ۱۸ سال بدان جا را داده است.کانون اصلاح و تربیت است ( برگرفته از مقاله چطور مجرم میشوند ، تبیین مسیر گذار مجرمانه در پرتو جرم شناسی رشد نگر و تلفیقی ) - ۴ : زندان ( محلی برای نگهداری مجرمان بزرگسال ) همان کانون اصلاح و تربیت نیست ، چرا که هدف از زندانی نمودن بزرگ سال در وهله اول سلب ازادی وی و تمهید مقدماتی برای اسایش اغیار است ، لیکن هدف از اعزام زیر ۱۸ سال به کانون ، در وهله اول و اخر تربیت زیر ۱۸ است.نه سلب ازادی وی! به عبارتی کانون مدرسه بزهکاران زیر ۱۸ سال است.نه محلی برای حبس! ( برگرفته از مقاله کانون اصلاح و تربیت از منظر پیشگیری رشد مدار ) -۵: در نظر داشته باشیم ، متهمین پروند به راحتی توانسته اند ، یک ادم ربایی به عنف کاملی داشته باشند ، که نشان از سبق تصمیم و یک نقشه حساب و کتاب شده بوده است. ( چرا که وسیله نقلیه برداشته اند ، هماهنگ شده اند چه کسی پشت فرمان خواهد نشست ، چه کسی اقای د. را خواهد گرفت و به کجا خواهند برد و … ) ، لهذا در صورت عدم تربیت و اصلاح ، هیچ بعید نیست که فردا روز جرمی شدید تر از این جرم ( قتل-زنا- … ) انجام ندهند.۶:جرایم جمعی ( مشارکتی ) معمولا کمتر از جرایم انفردای رخ میدهد ، لیکن انچه حایز اهمیت است.این است.که ضریب احتمال ارتکاب رکن مادی بعد از مرحله شروع به جرم ، در جرایم جمعی ۱۰۰درصد بیشتر از جرایم انفرادی است ، علت ان وجود نقشه ای حساب و کتاب شده و اعتماد خاطری است.که هر یک از یکدیگر میگیرند! چنین افرادی با عنایت به اینکه اکثر اوقات با یکدیگر هستند ، مستعد برای ارتکاب تمامی جرایم بوده و تاب تحمل کوچکترین خرده ای را ( به دلیل اعتماد به حضور دوستان ناباب در کنارشان ) ندارند ( مجرم بالقوه ) ، لهذا نیاز است.تا اموزشهای لازم در راستای تغییر هدف جمع توسط متخصصین امر ارایه گردد.۷:طی استجواب و تحقیقی که به موجب دستور شعبه از اهالی *توسط ضابطین رخ داده است ، مردم صراحتا درخواست تربیت و بازپروری مجرمان را داشته اند وفق برگه۲۰۱ پرونده ) - ( ( منطوق ) ) : محکمه ارتکاب رفتار فیزیکی رکن مادی جرایم موضوع شکایت بدوی و گزارش مرجع انتظامی را احراز ، انتساب ان به متهمین پرونده را صایب ، مستندا به مواد ۶۱۷ و ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ - بند ب ماده یک -دو -۱۱-۱۲-قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹- مواد ۱۹-۸۹-۹۵ ( در جرایم ارتکابی توسط زیر ۱۸ سال قواعد تعدد جهت تشدید ، اعمال نمیشود. ، صرفا مجازات اشد اجرا میگردد. ) قانون مجازات اسلامی باب کلیات مصوب ۱۳۹۲ متهم ردیف اول را از بابت اتهام ردیف دوم ، به پرداخت ۲۰۰۰/۰۰۰ تومان جزای نقدی درجه شش در حق صندوق دولت و ایشان و سایر متهمین را از بابت اتهام ادم ربایی ، به نگهداری در کانون اصلاح و تربیت برای مدت یک سال به منظور اصلاح و تربیت محکوم مینماید. - رای صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در شعب عالی قدر محکمه محترم تجدید نظر *میباشد.