شرط اخذ پروانه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی

خلاصهٔ رأی

استفاده از چاه و آب‎های زیرزمینی منوط به عدم اضرار به مصالح عمومی و طرح‎های آبیاری دولت است که تشخیص آن با وزارت نیرو می باشد.

متن کامل

رأی شعبه دیوان عدالت اداری آقای (م.ر.) دادخواستی به خواسته اعتراض به کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی ش. تقدیم و تقاضای نقض رأی مذکور را دارد. سیر قانون‌گذاری در ایران برای استفاده از آب‌های زیرزمینی از جمله قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی، قانون ملی شدن آّب، قانون توزیع عادلانه آب، قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، دلالت به این امر دارد که هرگونه استفاده از آب‌های زیرزمینی از طریق حفر هر نوع چاه و قنات و توسعه چشمه، موکول به اخذ پروانه از وزارت نیرو بوده است. هر چند قانونگذار در تمامی مراحل قانونگذاری به حقوق اشخاص بی‌توجه نبوده است، لکن استفاده غیر مجاز و بدون اخذ پروانه از وزارت نیرو، تخلف از مقررات قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران است. همچنین در تمامی مراحل قانون‌گذاری، استفاده از چاه و آب‌های زیرزمینی منوط به عدم اضرار به مصالح عمومی و طرح‌های آبیاری دولت و نهایت با تشخیص وزارت نیرو می باشد. با عنایت به مراتب مذکور و پاسخ مشتکی عنه به شرح لایحه ثبت شده به شماره ...، اولاً ـ شاکی دلیلی قابل قبول که دلالت بر حفر چاه قبل از پایان سال 1385 باشد، ارائه نکرده است و وزارت نیرو نیز آن را در لیست شناسایی قرار نداده است؛ بنابراین به استناد تبصره 5 ماده واحده قانون تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری مصوب 1389 حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است. رئیس شعبه 8 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه عاشوری ـ سعادت