زمان استحقاق مستمری بازنشستگی
خلاصهٔ رأی
سازمان تأمین اجتماعی پیش از تقاضای بازنشستگی از سوی شخص الزامی به بازنشستگی ندارد و بیمه شده از زمان تقاضا با داشتن شرایط، استحقاق دریافت مستمری بازنشستگی را دارد.
متن کامل
رأی شعبه دیوان عدالت اداری شاکی طی دادخواست تقدیمی اظهار داشت: در ابتدای اردیبهشت 90 واجد شرایط بازنشستگی بوده ولیکن به لحاظ این که تقاضای بازنشستگی در تاریخ 25/2/90 تسلیم سازمان گردید، شروع بازنشستگی و پرداخت مستمری را از تاریخ تقاضا تعیین کرده است، بنابراین تقاضای صدور حکم وفق خواسته را دارد که با عنایت به محتوای پرونده من جمله پاسخ مدیرکل تأمین اجتماعی شرق تهران بزرگ و مندرجات سابقه پیوست، نظر به این که شاکی در دادخواست و لایحه پیوست آن صریحاً اعلام داشته در تاریخ 25/2/90 (به هر علت) تقاضای بازنشستگی را تسلیم سازمان نمود و با توجه به این که تبصره 1 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مقرر داشته، کسانی که 30 سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه را به سازمان پرداخته باشند و 50 سال سن داشته باشند (مردان)، می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند، و این عبارت مؤید آن است که قبل از تقاضای بازنشستگی، سازمان تکلیفی در این مورد ندارد. بدیهی است بیمه شده از زمان تقاضا با داشتن شرایط ، استحقاق دریافت مستمری بازنشستگی را دارد. بنابراین اقدام سازمان طبق مقررات بوده و شکایت طرح شده غیر وارد تشخیص گردید و رأی به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی اصداری به استناد ماده 7 قانون دیوان عدالت اداری قطعی است. رئیس شعبه 17 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه رحیمی ـ روحی