تأثیر بازنشستگی عادی بر استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور

خلاصهٔ رأی

بازنشستگی عادی اشخاص مشمول قانون تأمین اجتماعی مانع بهره مندی ِآنها از حقوق مکتسب واستفاده از مزایای مشاغل سخت وزیان آور نمی باشد.

متن کامل

رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری [ در خصوص شکایت شاکی علیه سازمان تامین اجتماعی دابر اینکه شاکی در سال 82 به صورت عادی بازنشست گشته لیکن شرایط بازنشستگی در حالت مشاغل سخت و زیان آور را داشته و در حال حاضر سازمان علیرغم تایید کمیته از اصلاح خودداری می کند]نظر به اینکه کمیته بدوی استانی تشخیص مشاغل سخت و زیان آور موضوع ماده 8 آئین نامه اجرائی مشاغل مورد اشتغال شاکی آقای ب. غ.پ. را سخت و زیان آور اعلام و به موجب آراء وحدت رویه به شماره 4 ـ 88/01/16 و 225 ـ 89/06/22 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به بازنشستگی عادی اشخاص مشمول قانون تأمین اجتماعی مانع بهره مندی آنها از حقوق مکتسب و استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور نبوده و طبق قانون تفسیر جزء 1 بند ب تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور به هر میزان قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازاء هر سال سابقه یک و نیم سال قابل احتساب دانسته لذا توجه به مراتب فوق و به استناد مقررات مذکور و مواد 10و 63 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود شکایت و احتساب 5/ 1 سال برای هر سال اشتغال در مشاغل مزبور از تاریخ بازنشستگی صادر و در مورد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور حکم رد صادر و اعلام می گردد. رای صادره ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در شعب محترم تجدید نظر دیوان عدالت اداری است. رئیس شعبه 16 دیوان عدالت اداری - عبدالمنافی رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نظر به اینکه کمیته استانی سابقه شاکی را از سال 58 لغایت 82 در مشاغل سخت و زیان آور هم مورد تأیید قرار داده است نظر به اینکه تجدید نظرخواه ایرادی که موجب نقض رأی شعبه بدوی به شماره فوق باشد ابراز نداشته و شعبه بدوی هم باتوجه به مستندات و رعایت مقررات و آئین دادرسی اقدام به صدور رأی نموده است لذا مستنداً به ماده 71 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان، رأی شعبه بدوی را عیناً تایید می نماید. رأی صادره قطعی است. رئیس شعبه چهارم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه جعفری ورامینی ـ عزیزی